Thursday, March 3, 2011

Rivew Filem dr Indonesia>>> Akibat Pergaulan Bebas

~ Pengarah: Nayato Fio Nuala

~ Pelakon: Uli Auliani, Samuel Zylgwyn, Sabai Morscheck, Leylarey Lesesne, Smitha Anjani, Ray Sahetapy

SiNopsis:

~ Filem ini mengisahkan tiga sekawan iaitu Kanya, Dinda dan Zizi yang telah menjebakkan diri mereka dengan kehiduoan Pergaulan Bebas... Disebabkan masalah keluarga, Kanya akhirnya menjadi pelacur @ cewek panggilan. Kanya juga memperdaya temannya Dinda supaya terjebak sekali. Disebabkan masalah kewangan yang menimpa Dinda, dia terpaksa untuk menjadi model terkenal supaya duitnya boleh dibuat kuliah dan bapanya sakit.

~ Dinda dikenalkan kepada Boni yang dikatakan boleh menjadikan Dinda model. Tetapi, ia adalah sebaliknya. Dia terjerumus dalam kehidupan sosial yang sangat bebas ..turut menjadi cewek panggilan.

~ Gladis pula merupakan anak tunggal kepada seorang pengusaha, banyak kali menasihati Dinda supaya menjauhkan diri daripada Kanya kerana cara pergaulan sebegitu adalah salah. Pengaruh yang negatif ini pastinya akan menghancurkan kehidupan Dinda tetapi nasihatnya tidak dipakai lansung oleh DInda.

~ Ada 1 malam.. Boni dan Boy menjual Dinda kepada seorang lelaki bernama Indra. Rupa-rupanya Indra merupakan papa kepada Gladis. Tapi apakan daya, Dinda sangat memerlukan wang pada ketika itu.

~ Apabila Gladis mendapat tahu hal ini, pertengkaran berlaku antara Gladis dan Dinda. Malah bapa Gladis juga teruk dimarah olehnya.

~ Hal ini menyebabkan Dinda menyesal dan mahu berhenti dari menjadi cewek panggilan. Boy yang merupakan dealer antara Dinda dengan pelanggan-pelanggan terkejut dengan pernyataan Dinda yang mahu berhenti. Terus Dinda dipukul tanpa henti oleh Boy kerana terlalu berang.

~Kanya juga berniat mahu berhenti menjadi pelacur kerana menyesali tentang dosa-dosanya. Zizi juga memilih menggugurkan anak yang dihamilkan oleh Roy.

~ Mereka bertiga bersama-sama menginsafi perbuatan yang mendatangkan dosa dan kembali ke jalan yang baik. Tetapi Boy datang untuk memaksa mereka melacur kembali.

~ Sebagai balasan, mereka bertiga terus memukul dan melawan Boy sehingga la mati ditikam.

~ Akhirnya mereka melarikan diri daripada kesalahan yang mereka lakukan. Mereka 3 sekawan telah memutuskan keluar dan lari jauh dari Pergaulan Bebas dan kembali ke jalan kebenaran.



Ulasan:

~ Actually.. aku baca dr internet ada yang kata bahawa filem ni sempat diprotes Majelis Ulama Indonesia sebab tajuk filem ini mengelirukan dan dianggap menyesatkan.

~ Sedangkan filem ini sebenarnya mengetengahkan isu yang menjadi kontroversi di dalam kehidupan remaja kota yang terjerumus ke dalam berbagai persoalan yang menjerat anak muda.

~ Pada aku.. aku memang sokong cerita-cerita sebegini ditonjolkan di kaca Tv atau skrin kerana isu yang diangkat itu sememangnya sangat berkait rapat dengan keadaan yang berlaku masa kini tidak mengira Indonesia ataupun Malaysia sendiri.. Apatah lagi di negara-negara lain yang mengalami masalah sosial yang terlampau.

~ Sebenarnya kes-kes sebegini berlaku di sebabkan salah satu faktor utama iaitu didikan oleh ibu bapa sendiri.. ianya menjadikan anak-anak remaja mereka memberontak sehinggakan sampai satu tahap di mana mereka melibatkan atau menjerumuskan diri mereka ke alam sosial pergaulan yang bebas.

~ Masalah ini haruslah ditangani... dan menjadi pemain peranan utama adalah ibu bapa sendiri dalam mengawal anak mereka.

~ So, renungkan lah..

2 comments:

  1. time yang tak tahan tu kan dura time jantan tu letak ais batu kata dada gurl tu..aku kena demam gemuruh trus...ape2 pun best review ni...

    ReplyDelete
  2. aah naz.. tau xpe... gila ah.. scene y mengghairahkan..ahakz.. idea bagus.. sbb jarang sbnrnya org guna ais masa main..:)) wakkakak.. niway thanks sudi baca... :P

    ReplyDelete